Hodnotit něčí práci není určitě jednoduchý úkol, zvláště pak pro ješitného architekta, který by mohl sklouznout k neobjektivní kritice. Narazili jsme však na jeden pozoruhodný projekt, který jsme si zanalyzovali. Možná to bude znít degradačně, avšak při hodnocení projektu jsem se snažil zachovat si soudnost jako při hodnocení vysokoškolských studentů a jejich práce.

Wonen in de Markthal

Jde o návrh bytového domu s tržnicí. Na první pohled se kombinace může zdát zajímavou, je to tak i na pohled druhý? Každý si jistě přeje mít vše po ruce, zvláště pak věci pro nejnutnější potřebu. Dá se však kombinovat rušný provoz tržnice s obytnými buňkami?

Architektura

Základní koncept a stavební myšlenka zcela zásadně  ovlivňuje i celkovou architekturu. Architekti ze studia MVRDV tak vytvořili idealizovaný hangár, do které umístili plánovanou tržnici. Jako plášť se tržnice obestavěla typizovanými buňkami jednotlivých bytů. Myšlenka zvítězila nad formou. Každý si může říct, zda se mu tvarově objekt líbí, ale na rovinu, u dobré architektury si člověk takovou otázku pokládat nemusí.

Nepřehlédněte: Jak vybavit interiér na dva roky

Zastoupení bytových jednotek

V bytovém domě jsou zastoupeny bytové jednotky od 2+KK – 4+KK. Jejich výměry jsou od 85 m2 po 300 m2. To jsou výměry neuvěřitelných rozměrů, které při vynásobení cenou za metr budou za neuvěřitelný ranec peněz. Budiž projektu přáno, aby se našlo dostatek bohatých lidí, kteří najdou svojí cestu právě do těchto bytů. Těžko si však dokáži představit bohatého člověka s vysokými nároky na bydlení, aby bydlel v bytě, který má okna do uzavřeného hangáru plného koncentrovaného hluku tržnice. Na druhou stranu mají však všechny byty balkóny. Všeobecně kromě přemrštěných výměr mají byty snad vše co by měli mít. Bohužel se se zde najdou i drobné chyby, které na první pohled nejsou zřetelné, ale v detailu a realitě se člověk průchodem 10 cm širokým (mezi postelí a skříní) opravdu neprotáhne.

Podpora prodeje a prezentace projektu

Marketingu se nedá téměř nic vytknout. Podle naší Teorie developmentu by měla být kampaň konzistentní a signifikantní, tedy její vzhled by měl mít celkový koncept a ten držet (ať už na brožuře či webových stránkách) a zapamatovatelná. Jak na stránkách, tak v prodejní brožuře, ale i na prodejních vizualizacích na smysli člověka útočí šťavnaté barvy ovoce a zeleniny přímo od farmářů a spokojení zákazníci. Chybí však studie zařiditelnosti, tedy ověření dispozičního řešení ve 3D modelu, kde se projeví, jak bude byt vypadat ve skutečnosti, zda je vše navrženo správně.

Hodnocení

Kdybychom pak hodnotily projekt jako ve škole (1 – 4) bylo by to tyto dílčí známky:

1) architektura a základní myšlenka (60% z celkové známky): D (2-)

2) odevzdaná dokumentace/podpora prodeje (40% z celkové známky): B (1-)

Celková známka tedy 2 s odřenýma ušima.

Nepřehlédněte: Jak poznáte dobrý byt.

Jiná práce..

Aby se neřeklo, že jsme na kolegy architekty pouze negativní a nedokážeme ohodnotit dobrou práci, pak bych poukázal na projekt dánského studia BIG, které nepřekombinovalo zbytečně mnoho funkcí a projekt dopadl prostě skvěle. Můžete se přesvědčit sami ZDE.

Návrh bytového domu z díly Free architects

Samozřejmě i my máme na účtě projekt bytového domu. Jedná se o úspěšný developerský projekt X-Loft, který doprodává III. etapu výstavby a bude tak úspěšně uzavřen. Vznikl metodou navrhování „Reverzní development“ architektkou Karolínou Reslerovou a Petrem Záluským, toho času ještě v ateliéru Masák & partners. Podívejte se sami ZDE.

 

Zdroje:

http://www.wonenindemarkthal.nl

http://www.big.dk

http://www.freearchitects.com

 

Dále by vás mohlo zajímat: Úspěšný bytový development není loterie

Komentáře